Sunday, January 20, 2008

Terbenamnya mahasiswa pro pembangkang tahun 2006


Gerakan politik kampus tahun 2006 cukup menyenangkan bagi gerakan mahasiswa aspirasi di Malaysia walaupun di penghujung tahun ada sedikit cabaran yang perlu diatasi. Pada penulis ia satu keseronokan menghadapi isu. Ialah sudah lama tidak berhadapan isu yang besar.

Apa pun keputusan pilihan raya 2006/2007 pada 21 September 2006 cukup menyenangkan. Satu kecermerlangan yang perlu diiktiraf. Keputusan PRK pada sidang ini menunjukkan mahasiswa pro-Aspirasi telah menguasai 17 IPTA kecuali Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM). Bagi penulis keputusan UIAM sudah dijangka lagipun dalang-dalang UIAM yang terdiri daripada anggota pegawai UIAM pun sudah dikesan.

Tahun ini Universiti Darul Iman Malaysia (UDM) (dulu KUSZA) buat kali pertamanya mengadakan Pilihan raya kampus. Buat kali kedua Saudara Muhamad Hanif bin Abdullah memegang jawatan Presiden Majlis Perwakilan Pelajar UDM. Bukan mudah mahu menguasai bekas kawasan tapak Parti PAS di Terengganu ini. Namun Hanif bekas mahasiswa PMIUM sebagai pelopor aspirasi UDM telah berjaya melakukannya.

Keseluruhannya sejumlah 706 calon telah bertanding dalam pilihan raya kampus 2006 538 calon pro-Aspirasi dan 205 calon pro-pembangkang. Mahasiswa pro-Aspirasi memenangi 443 kerusi berbanding pro-Pembangkang yang memperolehi 78 kerusi ( 29 kerusi di UIAM, 14 kerusi di UTM, 14 di UUM, 7 kerusi di UPM, 5 kerusi di UKM, 5 kerusi di USM dan 4 di UM).

Secara keseluruhannya sebanyak 81.01% pelajar turun mengundi. Peratus pengundi yang tinggi membuktikan mahasiswa sedar tentang kewajipan mereka mengundi dan membuat pilihan calon wakil mereka di kampus.


Berjaya mematahkan isu

Begitu dalam gerakan mahasiswa pro pembangkang terbenam ke dalam tanah. Isu yang mereka tonjolkan tidak berkesan malah menjerat diri sendiri. Isu insiden di UPM pada bulan Julai mengenai pencerobohan pertubuhan haram oleh Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) dan Gerakan Mahasiswa Maju (GMMUPM) telah berjaya ditangani dengan cepat. Taktik media memainkan isu perkauman nyata tidak menguntungkan. Inilah namanya senjata makan tuan.

PMIUM begitu lembab bergerak. Jika dulu PMI mendominasi gerakan mahasiswa pro pembangkang tetapi kini seperti ‘mati pucuk’ mereka lemah terkangkang di celah-celah kuasa SMM yang dipengaruhi oleh gerakan mahasiswa Cina.

Mereka membangkitkan mengenai AUKU, e-Undi, peraturan pilihan raya, memohon campurtangan SUHAKAM, bantuan PAS (melalui Jawatankuasa Pembangunan Pelajar, Dewan Pemuda PAS) dan bantuan Parti Keadilan Rakyat ( Presiden PKR, Dr Wan Azizah sendiri menerima memorandum mahasiswa berkenaan AUKU di lobi parlimen sempena PRK 2006-2007). Namun semuanya telah gagal.

Selamat tahun baru 2007 kepada mahasiswa aspirasi. Mari kita mulakan modus operandi baru untuk membenamkan mahasiswa pro pembangkang jauh lebih dalam pada tahun 2007. Semasa kita memiliki kuasa maka kita gunakannya sebaik mungkin. Jika tidak berkuasa hidup tiada ertinya membincangkan ketika kuasa hilang di tangan.





























No comments: