Sunday, January 20, 2008

Pukul orang, rampas kamera dan demokrasi


Jabdin bin Juhat
Jabdin79@yahoo.com

Setiap individu berhak untuk menyatakan mereka lebih demokrasi. Mereka juga berhak menuntut hak asasi mereka. Tetapi apakah dengan memukul orang dan merampas kamera adalah satu demokrasi?

Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) sebuah pertubuhan haram pro pembangkang pada 8 Jun 2006 telah mengadakan demontrasi menghapuskan AUKU. SMM telah mengeluarkan Deklarasi Hak Asasi Mahasiswa Malaysia 2006. Antara kandungan deklarasi itu ialah;

“Kami mendukungi prinsip saling menghormati dengan nilai hak asasi manusia sebagai nilai universal agar kebebasan individu untuk berorganisasi, bersuara, beragama dan berpolitik terjamin. Kami percaya bahawa pegangan nilai ini akan menujum ke arah sebuah masyarakat yang dinamik dan progresif.”

Tidakkah kenyataan di atas begitu ironis? Benarkah SMM yang dianggotai oleh GAMIS dan pemimpin PMI begitu mendukungi prinsip saling menghormati nilai hak asasi manusia dan kebebasan individu? Kerana mereka tidak mendukung prinsip itulah SMM berjaya melahirkan pemimpin mahasiswa yang samseng pukul orang dan lebih malang lagi kalah dalam pilihan raya kampus.

Pukul orang yang mengambil gambar dalam suatu program dan merampas kamera pegawai atau wartawan itu adalah demokrasi. Itu tidak mengapa. Mereka boleh tetapi kalau polis dan orang lain melakukan kepada mereka, semua ini tak boleh, tidak demokrasi, kejam dan zalim. Inilah definisi demokrasi terunggul yang baru saya temui dari mahasiswa SMM.

Kes pukul pegawai HEP UM

Sekumpulan mahasiswa yang mendakwa sebagai Gabungan Mahasiswa Islam Semenanjung (GAMIS) berdemontrasi bersama PAS beberapa bulan lalu di masjid negara telah menyerang dan menumbuk bahagian muka seorang pegawai HEP UM yang kebetulan membuat rakaman dalam demontrasi itu.

Dua orang mahasiswa Univeriti Malaya yang juga pemimpin utama dalam Persatuan Mahasiswa Islam UM cuba merampas gambar yang dirakam oleh pegawai terbabit. Pegawai UM itu dipukul beramai-ramai sehingga lebam muka. Pegawai terbabit telah melaporkan kes pukul dan mencederakan orang lain ini ke Balai Polis Brickfields Kuala Lumpur. (Kita biarkan polis menyiasat perkara ini).

Persoalannya adakah salah pegawai tersebut mengambil gambar? Adakah salah mengambil gambar di tempat awam?

Kes Pukul Wartawan Akhbar

Seorang wartawan Akhbar Mahasiswa telah membuat liputan berkenaan demonstrasi Kenaikan Harga Minyak di KLCC. Sekumpulan mahasiswa daripada SMM telah mengepung, merampas kamera dan memukul wartawan terbabit. Beberapa ahli PMI kelihatan dalam demonstrasi itu. Antaranya PMI UPM iaitu Ahmad Thaufiq Kamaruddin dan Nur Shalihati binti Mohd Yusof

Apakah pemimpin PMIUPM ini mempunyai kebenaran daripada HEP UPM? Persoalannya apakah asas mahasiswa SMM ini memukul seorang wartawan yang mahu membuat liputan? Adakah ini demokrasi? Bagaimana mahasiswa yang melaungkan slogan demokrasi boleh menjadi penyamun seorang wartawan yang menjalankan tugasnya? Sehingga ke hari ini camera itu tidak ditemui. Tidakkah ini sama ertinya dengan mencuri dan merompak? Memandangkan kes ini juga kes polis biarlah polis menyelesaikan isu ini. Kita tunggu dan lihatlah.

Oleh itu semua prinsip kebebasan dan menghormati hak asasi yang dilaungkan oleh mahasiswa pro pembangkang seperti SMM adalah palsu belaka. Paling munafik. Jangan mengajar orang menjadi demokrasi jika sendiri tidak mampu berbuat sedemikian.


“Pukullah kami lagi”

Penulis berpandangan jika mahasiswa pro pembangkang seperti SMM dan PMI mahu memukul pegawai, wartawan dan mahasiswa aspirasi, silakan. ‘Pukullah kami lagi’. Itu hanya akan lebih mencerminkan diri anda lagi. Kata Sun Tzu “Tidak ada yang terlalu istimewa memperoleh ratusan kemenangan di medan tempur yang bersimbah darah; adalah prestasi luar biasa jika mengalahkan musuh tanpa perlu bertempur sama sekali”. Tidak perlu bersusah payah bertempur dengan musuh jika musuh memberi laluan kepada kekalahan mereka. Anggaplah semakin kita dipukul semakin kita memperolehi kemenangan. Fikir-fikirkan lah.


No comments: