Sunday, January 20, 2008

Jangan rosakkan masa depan anda!Mahasiswa tolak pertubuan haram

Jangan rosakkan masa depan anda!
Mahasiswa tolak pertubuan haram


Apabila Hj Idris Ahmad, Timbalan Presiden Dewan Pemuda PAS Pusat membuat warkah terbuka kepada mahasiswa baru di dalam media harakah, amat jelas betapa terdesaknya PAS berhubung pengaruh mereka di kampus. Beliau berpesan ”sepanjang orientasi program indoktrinasi diasak. Pelajar diberi amaran jangan rapat dengan Persatuan Mahasiswa Islam (PMI) kerana didakwa puak pembangkang yang ekstrim.”

Tidakkah itu benar betapa PMI adalah pusat kaderisasi dan agen melatih pemimpin PAS? Bukankah Idris Ahmad sejak menjadi Presiden PMUKM 1987/88 memang penyokong PAS? Malah dilatih oleh PAS.

Ingatan mahasiswa Malaysia masih segar tentang kes tahun 2001, apabila 8 orang mahasiswa Universiti Utara Malaysia (UUM) ditahan kerana cuba menceroboh bilik gerakan Wanita BN, di Taman Perlis, Kangar semasa pilihan raya kecil kawasan itu. Antara ahli PMI yang terlibat ialah Naimah Suratin, Timbalan Pengerusi Penyelidikan PMIUSM sesi 2001/02, Asraf Azmi, Naib Yang Dipertua MPPUSM 2000/2001.

Di UTM Wan Norhayati Wan Alias bekas aktivis PMIUTM mendakwa PMIUTM menjadi alat pembangkang di kampus. Menurut pengakuannya, PMIUTM telah didoktrin oleh pensyarah-pensyarah berfahaman PAS di kampus untuk membantu parti PAS. Markaz Siswazah Kelantan (MSK) sebuah pertubuhan haram dari Kelantan menyusup masuk melatih dan menanamkan ideologi PAS di kalangan pelajar-pelajar. Setelah Wan Norhayati keluar dari PMIUTM kini beliau telah berjaya di UiTM.

Mahasiswa tolak pertubuhan haram

Penulis menyeru agar mahasiswa baru dan mahasiswa lain agar tidak menyertai pertubuhan mahasiswa haram. Pertubuhan haram ini ialah pertubuhan yang tidak berdaftar dan sering melaksanakan kegiatan yang boleh mengancam keselamatan negara.

Apakah kita mahasiswa Malaysia boleh menerima tindakan demonstrasi yang kasar, mengganggu ketenteraman awam, diperalatkan oleh pembangkang dan Amerika? Apakah Mahasiswa sanggup menyokong mahasiswa yang tidak datang kuliah dan tutorial kerana demonstrasi? Jadi jangan rosakkan masa depan sebagai mahasiswa yang cemerlang dan menggembirakan keluarga. Itulah matlamat sebagai mahasiswa.

Menyertai pertubuhan haram dan diperalatkan oleh parti politik pembangkang adalah satu kesalahan yang amat jelas dengan Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 (AUKU). Seksyen 15 (1), (2), (3), (4) dan (5). Fasal ini antara lain melarang mahasiswa, pertubuhan, badan atau kumpulan mahasiswa menganggotai dalam apa bentuk persatuan, parti politik, kesatuan sekerja atau pertubuhan, badan atau kumpulan orang, sama ada di universiti, di luar universiti, di dalam atau luar Malaysia, kecuali diperuntukkan di bawah Perlembagaan atau diluluskan dalam bentuk hitam putih oleh Naib Canselor.

Mahasiswa bebas melaksanakan segala aktiviti yang bersesuaian. Akta ini bertujuan sebagai panduan kepada mahasiswa dalam pertubuhan dan mengelakkan mahasiswa terlibat dengan kegiatan luar yang boleh mengancam keselamatan negara.
Berikut merupakan beberapa pertubuhan haram yang mesti ditolak oleh mahasiswa iaitu;
1. Gabungan Mahasiswa Islam Semenanjung (GAMIS)
2. Front Anak Muda Untuk Demokrasi (FRAKSI)
3. Universiti Bangsar Utama (UBU)
4. Malaysian Youth And Democratic Movement (DEMA)
5. Independen Student Resource Centre (ISREC)
6. Gerakan Mahasiswa Lantang Negara (GMLN)
7. Barisan Bertindak Mahasiswa Negara (BBMN)
8. Kelab Rakan Siswa Islah Malaysia (KARISMA)
9. Majlis Perundingan Majlis Islam (MPMI: Gamis)
10. Gerakan Mahasiswa Mahsuhkan ISA (GMMI)
11. Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM)
12. Food Not Bomb (FNB)
13. University Malaya Association of New Youth (UMANY)
14. Jawatankuasa Kebajikan Mahasiswa India (JKMI)
15. Students For Pro-Democracy (Pro-DAM)
16. Gerakan Mahasiswa Maju (GMM).

Semua pertubuhan yang disebutkan di atas merupakan pertubuhan haram yang ada di kampus hari ini. Persatuan mahasiswa ini disokong kuat oleh parti pembangkang dan di taja oleh Amerika/Yahudi. Sanggupkah anda sebagai mahasiswa melihat kehancuran negara seperti peristiwa 13 Mei yang menggunakan mahasiswa untuk mengadakan demonstrasi perkauman?

Rosakkan siswi di kampus

Mahasiswi merupakan bilangan teramai di universiti. Untuk sesi tahun 2006/2007 mahasiswi mendominasi IPTA dengan 64.5 peratus adalah mahasiswi (pelajar SPM) dan 58.92 peratus (pelajar STPM). Tidakkah ini memberi peluang kepada mahasiswa pro pembangkang dan pertubuhan haram untuk mempengaruhi siswi kampus. Wan Norhayati Alias (UTM), Naimah Suratin (USM), Soh Sook Hwa (USM) dan demonstrasi mahasiswa menggunakan mahasiswi. Mahasiswi telah dianiaya. Ada dikalangan mereka ditangkap dalam demontrasi menyatakan tidak tahu dan dipaksa berdemontrasi oleh senior mereka. Jadi mahasiswi universiti mesti berhati-hati.

Puteri NISA PAS masuk kampus

Muktamar Tahunan PAS ke 46 menekankan rebranding NISA sebagai pergerakan puteri PAS yang boleh mempengaruhi remaja dan menjadi pelapis kepimpinan parti. Jadi tidak hairanlah jika mahasiswi kampus menjadi sasaran. Sekumpulan ahli NISA berpakaian unggu daripada Kolej Islam Darul Ulum (KIDU) telah dipilih menjadi petugas muktamar tahunan PAS. Ke mana selepas ini?

Kesimpulan penulis ialah “jangan rosakkan masa depan anda! Tumpukan perhatian kepada pengajian di universiti. Bantu keluarga. Jangan hampakan harapan keluarga.






No comments: