Sunday, January 20, 2008

Demonstari menghancurkan mahasiswa pro pembangkang

Demonstari menghancurkan mahasiswa pro pembangkang

Philip G. Altbach dalam artikelnya bertajuk Student Movement In Historical Perspective-The Asian Case menyatakan bahawa tiap-tiap Negara mempunyai keadaan-keadaan tertentu yang mempengaruhi pergerakan pelajar. Di Indonesia, Thailand, Iran dan Perancis sudah tentulah berbeza dengan Malaysia. Malaysia mempunyai undang-undang seperti Akta Universiti dan Kolej Universiti 1975 untuk mengawal kegiatan mahasiswa.

Di Malaysia sejak tahun 70an tradisi demontrasi sering diagungkan. Gerakan mahasiswa dilihat dari sudut gerakan demontrasi atas jalan raya. Majlis Perwakilan Pelajar yang berfungsi kononnya hanyalah berani berdemontrasi. Lantaran itu tradisi ini begitu kental di kalangan mahasiswa Universiti Malaya sehingga hari ini. Adakah ini baik untuk gerakan mahasiswa? Atau baik untuk keharmonian negara?

Mahasiswa berpolitik

Apakah asas gerakan mahasiswa Malaysia? Menurut Abu Bakar dalam bukunya Mahasiswa Menggugat merumuskan bahawa kebanyakan kegiatan pelajar universiti adalah bercorak politik. Ini merangkumi pengajuran seminar, kegiatan pertubuhan, kenyataan akhbar, demonstrasi dan terlibat dengan parti politik. Keadaan ini tetap berlaku sekarang. Gerakan mahasiswa pro pembangkang seperti PMIUM sebagai kader PAS sejak 80 an dulu terus menggerakkan usaha mereka menawan kampus.

Namun hari ini gerakan mahasiswa pro pembangkang semakin lemah. Gelombang aspirasi sudah menawan kampus. Mahasiswa semakin matang untuk tidak memilih mahasiswa pro pembangkang yang jelas bersama dengan pembangkang seperti PAS di kampus sejak 80an.

Demonstrasi mencemar imej mahasiswa

Mahasiswa tidak boleh menerima demonstrasi yang di adakan oleh mahasiswa sekarang. Kekalahan mahasiswa pro pembangkang adalah disebabkan oleh demontrasi sekarang. Bagi mahasiswa demontrasi bukanlah cara yang tepat menangani isu-isu semasa dalam negara. Kehancuran negara Indonesia kerana demonstrasi mahasiswa bukanlah contoh yang baik untuk menjaga keharmonian negara. Kemasukan agen asing seperti CIA, NED, ODC dan yahudi tidak boleh diterima oleh mahasiswa. Ini adalah satu proses pengkhianatan kepada negara.

Mahasiswa mahukan kaedah yang lebih baik seperti perundingan dalam Majlis Perundingan Pelajar Kebangsaan (MPPK).

Demonstrasi jelas telah mencemar imej mahasiswa pro pembangkang. Demonstrasi seperti dalam jadual 1 merupakan antara demonstrasi yang menyebabkan imej mahasiswa pro pembangkang cukup tercemar. Pengajaran yang mereka perolehi ialah kalah dalam pilihan raya kampus. Ini menunjukkan demonstrasi tidak sesuai di Malaysia. Jika mahasiswa pro pembangkang mahu meneruskan kaedah ini teruskan jika mahu terus kalah. Kata Sun tzu “kemenangan dalam peperangan paling baik adalah kemenangan tanpa pertumpahan darah”. Bukankah kadangkalah senjata musuh boleh digunakan untuk membunuh musuh semula?

Demonstrasi Mahasiswa pro Pembangkang yang telah mencemar imej mahasiswa pro pembangkang. Lihat jadual 1


No comments: