Sunday, January 20, 2008

Aspirasi Bertahan 20 tahun lagi

Aspirasi Bertahan 20 tahun lagi

Oleh
Jabdin bin Juhat
Bekas Presiden MPP UMS 2000/2001

Gelombang aspirasi sudah bermula tahun 2000. Satu persatu tembok batu mahasiswa yang dikuasai mahasiswa pro pembangkang ketika itu runtuh. Penulis ketika itu sebagai salah seorang pemimpin mahasiswa tahun 2000 menyaksikan sendiri kehancuran yang dicipta sendiri oleh mahasiswa Persatuan Mahasiswa Islam UM (PMIUM), Badan Bertindak Mahasiswa Negara (BBMN) dan Gabungan Mahasiswa Islam Semenanjung (GAMIS).

Penglibatan PMI, GAMIS dan BBMN dalam demontrasi haram 12 Mei di Dewan Kuliah API, Roadshow GAMIS 5-10 Januari 2001 dan Demontrasi Mansuhkan ISA 8 Jun 2001 di masjid negara bersifat anti establisment telah mencemarkan imej mahasiswa Malaysia. Paling tercemar ialah Persatuan Mahasiswa Islam yang paling banyak mendominasi GAMIS dan BBMN. Pertubuhan seperti GMLN, DEMA, KARISMA, GMMI dan UBU tidak begitu menonjol kerana semua pertubuhan ini mengikut rentak PMI. Imej anti-establisment inilah yang telah meranapkan PMI. Saya mengenali BBMN kerana saya pernah menganggotai pertubuhan haram ini.

Majlis Perundingan Pelajar Kebangsaan (MPPK)

Apabila seseorang bekas mahasiswa USM yang kini menjadi wartawan sebuah akhbar tabloid baru di Malaysia menulis tentang Majlis Perundingan Pelajar Kebangsaan (MPPK) sebagai perangkap kerajaan dan GAMIS menyokong penubuhan MPPK penulis tersenyum betapa salahnya fakta itu. 1 November 1999, Presiden GAMIS, Borhanuddin Ahmad mengeluarkan kenyataan bahawa pertubuhan pelajar itu bersama pertubuhan lain menolak penubuhan MPPK.

Sejarah telah tercipta pada tarikh 3 April 2001 MPPK ditubuhkan secara rasmi. YAB Datuk Seri Abdullah Hj Ahmad Badawi yang ketika itu adalah Timbalan Perdana Menteri mengadakan mesyuarat bersama Presiden Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) IPTA dan IPTS mengenai penubuhan MPPK di Putrajaya. Penubuhan MPPK menandakan kerajaan mengiktiraf kedudukan dan peranan mahasiswa. MPPK begitu jelas sebagai paltform utama menyalurkan maklumat dan pandangan mahasiswa kepada kerajaan. Penulis sebagai Presiden MPP ketika itu antara pemimpin pelajar yang mempertahankan agar MPPK ditubuhkan.

Bersama dengan Presiden MPP seperti Mohd Fadzli Yusof (Presiden MPP UIAM selaku Presiden BBMN), Mohd Fuad Mohd Ikhwan (Presiden UM selaku Timbalan Presiden BBMN dan GAMIS), Mahadi Sukarno (Presiden MPP UKM selaku Setiausaha BBMN) Mohd Nasri Muarat (UPM), Mohd Mushrif Abdullah (UTM), Ezwandy Idris (USM), Mohd Ikhfan Abd Rahim (KUITTHO), Che Ahmad Daud (UPSI), Nazrul Fazami Mohamed (UiTM), Nur Helmi Jamil (UUM), Awang Adih Tuah (UNIMAS), Rosli Jusoh (UNITEN) dan Zainal Abidin (MMU). Mereka inilah yang bertanggungjawab merealisasikan MPPK melalui perbincangan bersama mencakupi pelbagai segi.


Penguasaan mahasiswa Aspirasi


Tahun 2003 adalah tahun yang perit bagi pendokong-pendokong Persatuan Mahasiswa Islam (PMI) dan mahasiswa anti-establismen. Mahasiswa aspirasi telah mencapai kemenangan besar di 15 hingga 17 Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA). Pada tahun Pada tahun 2004 UM berjaya ditawan. Tahun 2005 mahasiswa aspirasi mengukuhkan dinasti mereka apabila kesemua IPTA berjaya ditawan termasuk UIAM.

Mahasiswa Malaysia menolak mahasiswa anti-establishment. Imej demonstrasi dan kasar tidak dapat diterima oleh mahasiswa. Ini jelas menunjukkan mahasiswa Malaysia semakin matang. Isu-isu semasa negara di bawah berbincang dengan kerajaan bukan membabi buta melalui demonstrasi.

Penulis amat yakin bahawa mahasiswa aspirasi terus menjadi pilihan 20 tahun lagi malah lebih dari itu. Cuma perlu difikirkan ke mana haluan bekas-bekas pemimpin mahasiswa aspirasi selepas ini. Adakah sebagai pegawai kerajaan atau pemimpin parti politik?

Jika pemimpin PMI seperti Mohd Hafeez Ab. Samad, Presiden PMUM 1999/2000 (bekas exco PMIUM) kini sebagai Pegawai Eksekutif Pejabat Agung PAS, Taman Malewar, Mohd Nazri Chik Timbalan Presiden PMIUM 1999/2000, dipilih sebagai AJK Dewan Pemuda PAS Pusat 2005/07, Mohd Izwan Hj Mohd Yusof Presiden PMIUM sesi 2001/2 menjadi Exco Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan, Zaharuddin Abdul Rahman, Presiden PMIUM sesi 1999/2000 bekas Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Selangor, Mohd Misbahul Munir Masduki, Presiden PMIUM sesi 1986/87 yang kini Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Khoirol Anwar Mat Zuki @ Mat Sabu, Presiden PMIUM sesi 2003/04 yang kini Exco Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan. Mohd Nazri Din, Naib Presiden PMIUPM yang bertanding sebagai calon PAS di DUN Kubu Gajah, Perak pada pilihan raya 2004, dan kini menjadi AJK pemuda PAS di kawasannya. Abdullah Abdul Karim, Bekas Presiden MPP UKM kini Pengarah Jabatan Pembangunan Pelajar, Pemuda PAS Pusat.

Persoalan

Mampukah mahasiswa Aspirasi pada masa depan menjadi pemimpin utama dalam kerajaan? Atau pegawai utama kerajaan? Adakah usaha membantu mereka? Sama-samalah kita tunggu nanti.

1 comment:

Abu Hafs said...

assalamu`alaikum wbt...

apa khabar sdr jabdin? wah...semakin gah sekarang ya. tahniah! saya doakan semoga terus sukses di dlm pjuangan sdr. apa yg penting ialah, yg hak ditegakkan dan yg batil mesti diruntuhkan. penentuan di antara yg hak/batil haruslah berdasarkan keadilan dan tahap profesionalisma yg tinggi..walaupun kadang kala ia menikam diri sendiri..selamat berjuang! dah kawin ka? semoga kita bertemu di arena politik sabah kelak, insya-allah..

sahabatmu,

x-ums debater